Recent News

En uppåtgående eller dalande trend i svensk bilsport?

Under en lång tid var bilmotorsporten död i Sverige. Nåja, kanske inte helt död, men den låg i alla fall i koma. Runt 70-talet såg Sveriges befolkning de bästa åren inom svensk bilsport och sedan dess har auran sakta men säkert bleknat bort. Så verkar inte längre vara fallet och även om vi kanske inte kan mäta oss med länder som Frankrike eller Tyskland, så har svenskarna faktiskt knappat in, så till den milda grad att man till och med betecknar 2017 och 2018 som ett par magiska år inom bilsport. Det går ju inte att sticka under stol med att bilar med dieseltrim, färgglada karosser och en mätare som går från 1-100 på någon sekund, är behagliga att både titta och lyssna på. Låt oss göra en återblick.

2018 gav 2 VM-titlar

Under 2017 fick Sverige 3 VM-titlar inom bilsporten och under 2018, 2 stycken. Visserligen fick svenskarna se sig besegrade två gånger när de nätt och jämt gick miste om pokalen, men ändå fick man hem några titlar. Det var framför allt rallycrossen som drev Sverige framåt på FIA:s lista över de mest framgångsrika mästerskapen. Johan Kristoffersson var den svensk som lyckades allra bäst i och med att han vann samtliga lopp med undantag från ett enda ynka lopp. En annan svensk – Mattias Ekström skulle inte bli så mycket sämre, han. Han slutade nämligen tvåa i samma lopp som Kristoffersson och drog därmed på sig ett silver. Under 2018 fick Sverige således två VM-titlar, vilket anses som storartat. Dock kammade man hem 3 titlar under 2017, så lyckan verkar ha dalat en smula, men inte tillräckligt för att Sverige ska fasas ut från den begåvade listan som FIA: framställt.

Vad händer 2019?

Eftersom det har blivit lite besvär med teamen och bilarna och att Volkswagen dragit sig ur rallycross-VM och Audi inte längre kommer tillverka bilarna för Mattias Ekströms team, tvingas nu de båda tänka på andra karriärer inom bilsporten. Dock antar man fortfarande att de kommer att stanna kvar på något sätt – kanske genom att ägna sig åt STCC eller något annat.

En annan förare som också har fått damm i avgasröret, är Formel 1-föraren Marcus Eriksson. Han har förlorat sin plats i det världsberömda loppet och har nu halkat nedåt på stegen. Detta är dock ingenting som svenska fans bryr sig om särskilt mycket, eftersom han ändå har skapat ett hopp på bilsportshimlen att en svensk faktiskt kan göra succé. Hans karriär är heller inte slut – han vänder istället blicken mot Indycar där många väntar med spänning för att få se hans tappra försök. Även svensken Felix Rosenqvist kommer att vandra samma väg och kanske kan de två lyckas med något igen, var och en på sitt sätt.